Sunday, June 22, 2008

si tukang badut-badut agama

si tukang badut-badut agama: "si tukang badut-badut agama

al Kitab itu memang ada. ar rasul itu nyata pernah hidup. lantas kenapa kita masih keliru? yang berjubah itu siapa? yang semutarnya tinggi itu apa gelarannya? yang berkhutbah di atas mimbar itu apa kerjanya? MEREKA: BADUT - BADUT AGAMA!
Wednesday, June 18, 2008
Sanoisme Dalam Pengamalan Sunni
Kalulah seorang Syi'i itu mengimani hipokrasi sebagai agamanya, dan mereka itu akan berbangga andai bisa membohongi seorang Sunni. Maka rupanya seorang Sunni - pada tafsiran masyarakat sekarang ini terutamanya Zamihan Al Ghari dan Abu Syafiq Ahbashi serta mahaguru mereka Ustaz Uthman El Muhammadi pendiri ajaran Tal 7 yang dahulunya diwartakan sesat - juga mengimani secara bawah sadar satu bentuk 'amalan'.

Ia bukanlah hipokrasi, yang suka berpura-pura (melainkan abu syafiq yang berbohong di hadapan saya tahun lepas secara terang-terang) tetapi sedikit ciri itu tercakup dalam amal mereka.

Saya tidak dapat pastikan apakah mereka mencedok taqiyah ini atau memang mereka tanpa sengaja mengambil sedikit unsur taqiyah? Apapun, natijahnya bahawa kaum Sunni [mengikut tafsiran mereka ber-3] sudah mengamalkan Sanoisme dalam menghadapi agama dan sebagai worldview mereka melihat perbezaan pandangan.

Lantas ada orang bertanyakan kepada saya; 'Sanoisme itu apa?'.

Sano itu adalah bodoh, atau bisa dipanggil jahil murakab - kejahilan yang bertompok-tompok seperti tahi lembu. Sudahla"

No comments:

Quantcast Quantcast

Haring by 'aLi

MUSICOLOGY